Pomysł uruchomienia bloga o technologiach w biznesie chodził po mojej głowie już od dłuższego czasu. Ostatecznym impulsem do tego była lektura badania IDC „Cyfrowa transformacja w polskich firmach” przeprowadzonego na zlecenie Oracle Polska. Wniosek płynący z lektury raportu IDC jest jeden: w Polsce w dziedzinie cyfryzacji przedsiębiorstw jest jeszcze sporo do zrobienia.

Rewolucja cyfrowa to fakt, nie mit

Wg IDC, tylko 18% przedsiębiorstw realizuje strategię cyfrowej transformacji. Należy to rozumieć w taki sposób, że każdy przedsiębiorca, który zastanawia się, jak uzyskać przewagę na coraz bardziej konkurencyjnym i otwartym rynku, może sporo zyskać, jeżeli zdecyduje się skierować swoją firmę w stronę cyfrowej rewolucji już teraz.
Cyfrowa rewolucja to nie slogan marketingowy, za pomocą którego producenci narzędzi informatycznych próbują sprzedać swoje produkty. To realny proces, który zaobserwować można w całym biznesowym świecie, niezależnie od branży i rozmiaru przedsiębiorstwa. Ten trend dociera coraz bardziej do polskich przedsiębiorstw. Firmy, które zdecydują się na zmiany już teraz, mogą wyróżnić się na tle konkurencji oraz szybciej rozwinąć swój biznes. Inwestycje w nowoczesne technologie pozwalają na szybsze zakupy w Twoim e-sklepie, wyższy poziom obsługi klienta, szybszą i bezpieczną wymianę informacji, lepsze projektowanie Twoich usług skrojonych pod potrzeby klienta a także pozyskiwanie opinii, które pozwolą poprawić już istniejące usługi i produkty.

Jak skutecznie przejść przez proces cyfrowej rewolucji?

Fundamentem skutecznego działania jest dobry plan. Jego stworzenie wymaga starannej analizy, wyedukowania się w obszarze nowoczesnych technologii, poznania potencjału dostępnych narzędzi (i o tym właśnie będzie ten blog), analizę otoczenia biznesowego przedsiębiorstwa, sformułowanie celów biznesowych i wskazanie obszarów działalności, od których można zacząć transformację.
Cyfryzacja może dotknąć każdego obszaru działalności Twojej firmy. Na dobry początek może jednak dotyczyć jednego, konkretnego zadania, którego realizacja da Twojej firmie wymierne korzyści, np.:
  • modyfikacja modelu biznesowego przedsiębiorstwa,
  • tworzenie nowych produktów i usług,
  • poprawa komunikacji pomiędzy działami marketingu i sprzedaży,
  • pozyskiwanie nowych namiarów sprzedażowych (tzw. lead generation),
  • automatyczne podtrzymywanie i budowanie relacji z namiarami sprzedażowymi (tzw. lead nurturing),
  • zdalne zawieranie umów z kontrahentami,
  • obsługa i komunikacja z klientem,
  • podniesienie efektywności pracowników: rejestracja czasu pracy, digitalizacja dokumentów,
  • umożliwienie pracy zdalnej.
 Pierwsze działania powinny jak najszybciej dostarczyć wartość dla biznesu, dzięki czemu będą stanowić podstawę do finansowania kolejnych zmian. Według badań Sloan Review, przedsiębiorcy decydują się na transformację cyfrową przede wszystkim aby:
  1. poprawić jakość obsługi klienta (44% ankietowanych)
  2. zwiększyć wydajność operacyjną (30% ankietowanych)
  3. tworzyć nowe modele biznesowe (26% ankietowanych)

Co to znaczy transformacja cyfrowa?

Z pewnością spotkałeś się już wcześniej z pojęciem transformacji cyfrowej. W „internetach” ciężko jednak znaleźć jedną, spójną i jasną dla laika definicję. Transformacja cyfrowa to proces zmian w organizacji przedsiębiorstwa poprzez inwestycje w wiedzę i technologię, dzięki którym przedsiębiorstwa mogą być bliżej klienta i swoich partnerów biznesowych. Technologie pozwalają łączyć ludzi, miejsca i rzeczy, angażować klienta w tworzenie nowych produktów i usług. Reasumując: technologie stawiają klienta w centrum uwagi.
Do podstaw cyfrowej transformacji biznesu możemy zaliczyć 3 filary:
Chmura obliczeniowa – usługa oparta na przetwarzaniu danych dostarczonych przez usługodawcę, nie wymagająca zakupu licencji lub instalacji oprogramowania. Do korzystania z programów działających w chmurze obliczeniowej wystarczy odpowiednie urządzenie z dostępem do internetu. Z chmury obliczeniowej korzysta połowa małych firm w Polsce. Przedsiębiorcy doceniają przede wszystkim  łatwiejszą komunikację (52 proc.), wygodę przechowywania i przetwarzania informacji (41 proc.), możliwość wglądu w dane za pomocą wszystkich urządzeń mobilnych (34 proc.) oraz usprawnienie pracy zdalnej (34 proc.). (źródło: Puls Biznesu).
Technologie mobilne – wykorzystanie oprogramowania działającego na urządzeniach przenośnych (smartphone, tablet, smartwatch). Narzędzia te umożliwiają przede wszystkim szybszą wymianę informacji: zdalny dostęp do dokumentów, poczty, kalendarzy i zadań. Pozwalają również na zdalną komunikację z klientem, zawieranie umów, nadzór nad działaniami pracowników, a to wszystko z poziomu urządzenia, które towarzyszy nam przez cały dzień. Wg ostatnich badań We Are Social, ponad 58% polaków korzysta ze smartphonów, a ponad 24% polaków korzysta z tabletów.
Analityka Big Data – wykorzystanie narzędzi przetwarzających wielkie, różnorodne i zmienne zbiory baz danych, wyszukujących korelacje pomiędzy pozornie niezwiązanymi ze sobą zmiennymi. Korzyści z wykorzystania narzędzi big data to przede wszystkim umożliwienie podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych opartych na twardych danych, lepsze zrozumienie potrzeb i zachowania klienta oraz optymalizacja procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwie.  Wdrożenie narzędzi umożliwiających taką analitykę, czyli programów klasy ERP (Enterprise Resource Planning) lubi BI (Business Intellligence) to duża inwestycja, która jednak w perspektywie długofalowej przyniesie wymierne korzyści finansowe. O najciekawszych przypadkach wykorzystania analityki big data, nie tylko w biznesie, będę opowiadał w kolejnych wpisach.

Na jakie korzyści możesz liczyć?

Przedsiębiorstwa, które z powodzeniem przejdą przez proces cyfrowej rewolucji mogą oczekiwać nie tylko wymiernych korzyści finansowych. Wykorzystanie analityki big data umożliwi spojrzenie na biznes z zupełnie nowej perspektywy. Wykorzystanie chmury obliczeniowej i technologii mobilnych przyśpieszy tempo działania przedsiębiorstwa, umożliwi szybsze wdrażanie i ocenę pomysłów na rozwój biznesu, naukę poprzez działanie oraz uczenie się na własnych błędach.
Reasumując, jeżeli zastanawiasz się, w jaką stronę skierować swój biznes w 2017 roku, nastaw ster w stronę cyfrowej rewolucji i przygotuj się na długą podróż ku lepszemu. Dzięki temu blogowi poznasz potencjał, jaki drzemie w nowoczesnych technologiach.