CRM, czyli Consumer Relationship Management to kategoria systemów informatycznych bez których w dzisiejszych czasach nikt nie wyobraża sobie prowadzenia nowoczesnego przedsiębiorstwa, nastawionego na utrzymywanie dobrych relacji z klientami, podnoszenie poziomu ich zadowolenia, a także w konsekwencji dążenie do zwiększenia obrotów firmy. Jak w wielu przypadkach, przedsiębiorcy mają do swojej dyspozycji rozwiązania płatne i darmowe. Czy konieczna jest inwestycja w kosztowny CRM aby skutecznie rozwijać swój biznes?
Zapraszam do lektury wpisu gościnnego autorstwa Grzegorza Świerniaka, redaktor bloga PayLane.
Jakie funkcje posiadają CRM?
Systemy CRM nie tylko dbają o zarządzanie sprzedażą – zapewniają możliwość wysyłania korespondencji mailowej, zarządzania telemarketingiem, a także powiązania poszczególnych kont na portalach społecznościowych. Narzędzia te wspomagają również procesy analityczne, odnoszące się do obecnego poziomu sprzedaży, a także do przewidywanych w przyszłości rezultatów. Dodatkowo CRM oferuje usługę zarządzania dokumentami, organizacji umów, a także szeroko rozumianej obsługi klienta, łącznie z monitorowaniem jego satysfakcji.
Wreszcie CRM to także sposób na efektywne zarządzanie firmą – kontrolę poszczególnych pracowników oraz efektywności ich działań, a także rozdysponowanie poszczególnych zadań. Developerzy, wdrażający systemy CRM w przedsiębiorstwach podkreślają, że z narzędzi tych korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale również małe podmioty, działające we wszystkich możliwych branżach.
Jak wybrać odpowiedni CRM?
Mitem jest powszechne przekonanie o tym, że w system CRM trzeba dużo zainwestować. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele zupełnie darmowych narzędzi, które jakością, sposobem wykonania i funkcjonalnością nie odbiegają znacząco od tych, na które trzeba wyłożyć znaczne sumy.
Warto również zauważyć, że producenci tego typu oprogramowania tworzą coraz to nowsze rozwiązania, więc łatwo dopasować je do potrzeb i wymagań określonej firmy.
Mamy możliwość wyboru samodzielnych systemów CRM albo tych, zintegrowanych w ramach większych pakietów, jak chociażby popularne ERP. CRM oferują również rozmaite funkcje i dodatki, dzięki czemu prowadzenie firmy staje się znacznie łatwiejsze. Jak zatem początkujący przedsiębiorca może znaleźć skuteczne i jednocześnie nieodpłatne narzędzie?
Oto lista 5 darmowych systemów, które zapewniają odpowiednie funkcje.
SugarCRM
Można powiedzieć, że SugarCRM to już weteran na rynku narzędzi informatycznych dla przedsiębiorców. Firma powstała bowiem w 2004 roku, kiedy jeszcze pełna informatyzacja firm nie była tak powszechna i popularna jak dziś. Największymi zaletami tego narzędzia jest spersonalizowany panel użytkownika, dający możliwość elastycznego dopasowania poszczególnych jego elementów, łatwość masowego importu i eksportu danych, a także wygodny system wyszukiwania.
Z kolei najbardziej dotkliwą bolączką tego oprogramowania jest fakt, że jego najbardziej popularna wersja (jedyna w pełni darmowa), czyli SugarCRM Community od 2013 r. nie jest rozwijana. Obecnie zaczyna zatem mocno odstawać od swojej konkurencji, powodując jednocześnie problemy z dopasowaniem jej do aktualnych wersji przeglądarek internetowych. Z roku na rok może być coraz gorzej.
VTiger
Analizując funkcjonalność oprogramowania VTiger nie sposób nie zauważyć licznych podobieństw, łączących go z systemem SugarCRM. Ma niemal identyczną strukturę i oferowane elementy. Dużą zaletą VTiger jest natomiast łatwość zintegrowania go z innymi aplikacjami, w tym między innymi pakietem Microsoft Office, programem Outlook oraz Mozilla Thunderbird.
Niestety wśród wad tego narzędzia należałoby natomiast wymienić, znaną z SugarCRM niekompatybilność z niektórymi przeglądarkami internetowymi i brak bieżących aktualizacji. Podstawowa wersja polskiej edycji VTiger jest darmowa, w przeciwieństwie do subskrypcyjnego modelu międzynarodowego. Wdrożenie tego systemu lub modyfikacja pod nasze potrzeby może wiązać się jednak z niemałym kosztem.
Fat Free CRM
Fat Free CRM jest również jednym ze starszych przykładów oprogramowania, dostępnego na rynku. Cechuje go duża łatwość obsługi, dlatego jest narzędziem chętnie wybieranym przez początkujących przedsiębiorców. Z drugiej jednak strony oferuje jedynie podstawowe funkcje systemu CRM, dlatego nie jest uniwersalny – nie sprawdza się w każdym rodzaju działalności.
Jego dużą wadą jest również brak powiązanego wsparcia technicznego oraz wersji polskojęzycznej. Dla wielu przedsiębiorców lub ich pracowników może to stanowić barierę „nie do przeskoczenia”.
OpenCRX
Z kolei OpenCRX jest oprogramowaniem, który od pewnego czasu odnotowuje największy rozwój. Za taki stan odpowiada opensource’owy charakter tego projektu. Użytkownicy mogą samodzielnie przygotowywać nowe moduły. Z jednej strony powoduje to, że OpenCRX ma najlepiej wykonaną dokumentację techniczną, spośród wszystkich software, dostępnych na rynku. Z drugiej strony natomiast wielość twórców i różnorodność ich propozycji powoduje, że narzędzie to staje się mało intuicyjne.
Dla laików w tej dziedzinie, system może okazać się nieczytelny. Dodatkowo OpenCRX rozwija się w kierunku oprogramowania ERP, przez co interesuje raczej duże firmy, których jednym z aspektów działalności jest kompleksowe zarządzanie magazynami. Jeżeli jednak istotne w danym biznesie jest posiadanie stale rozwijanego oprogramowania, które pozostaje darmowe, OpenCRX będzie jedną z ciekawszych opcji.
SuiteCRM
W ramach „wielkiej piątki” darmowych CRM dla przedsiębiorców należy również wymienić SuiteCRM. To dość nowe narzędzie, ponieważ powstało w 2013 roku. Z kolei jego najnowsza wersja weszła na rynek w 2016 roku. Jego twórcy również wzorowali się na oprogramowaniu SugarCRM. Chcąc wprowadzić swój produkt na wyższy poziom zaawansowania, wyposażyli go jednak w zupełnie nowe rozwiązania, takie jak moduł zarządzania projektami oraz integracja z mapami Google.
Jako wadę tego narzędzia należy jednak wskazać fakt, iż nadal znajduje się w fazie rozwoju, co oznacza częste występowanie błędów oraz problemów z kompatybilnością. Zdecydowanie warto śledzić rozwój SuiteCRM ponieważ z czasem może wyewoluować do naprawdę użytecznego systemu.
Dobry i darmowy CRM – mrzonka czy rzeczywistość?
Coraz częściej słyszy się o sukcesach polskich CRM-ów na arenie międzynarodowej. Nasi developerzy zdobywają liczne, prestiżowe nagrody i trafiają na czołowe pozycje w różnego rodzaju rankingach. Do tej pory jednak brakuje darmowego systemu CRM, który mógłby zostać umieszczony na liście „top”. Istnieje jednak realna szansa , że w ciągu najbliższych kilku lat powstanie rodzime oprogramowanie, które można umieścić w tym zestawieniu.
Póki co warto skorzystać z zaprezentowanych „kandydatów”. Ich darmowy charakter pozwala na swobodne i wielokrotne testowanie każdego z nich. Nawet jeżeli ostatecznie przedsiębiorca zdecyduje się na komercyjne rozwiązanie, próby na bezpłatnych narzędziach pomogą dokładnie określić zakres potrzeb oraz lepiej porównać oferty.
Jeżeli zainteresował Cię temat i chcesz poznać więcej CRMów skierowanych np. do startupów lub skorzystać z polskich rozwiązań, daj nam znać w komentarzach! Chętnie przygotujemy kolejne zestawienie.
Autorem wpisu gościnnego jest Grzegorz Świerniak, redaktor bloga PayLane