- Słowo „projektowanie” kojarzy nam się raczej z projektowaniem wnętrz, ubrań, sztuką albo robieniem projektów graficznych, np. plakatów, ulotek, czy strony www. Czym jest projektowanie w biznesie i skąd w ogóle wzięło się to pojęcie?
Rzeczywiście jest tak, że na hasło „projektowanie” większość z nas myśli raczej o modzie albo o meblach, niż o biznesie. Tymczasem zaprojektować można właściwie wszystko – nie tylko produkt, ale też usługę, komunikację, czy model biznesowy. W każdej firmie, przedsiębiorstwie czy instytucji musimy więc projektować, czy tego chcemy czy nie. Lepiej więc robić to świadomie i według sprawdzonej metodologii, aby osiągać założone cele i tworzyć innowacyjne rozwiązania dopasowane do potrzeb odbiorców.
- Skoro znamy już pojęcie – porozmawiajmy o tym, co można zaprojektować w biznesie. Czy mogę prosić o parę przykładów?
Ostatnio rozmawiałam z pewnym przedsiębiorcą, który powiedział mi, że nie interesuje go projektowanie, ponieważ on prowadzi firmę usługową. A przecież każdą usługę, np. kredyt w banku, czy abonament telefoniczny, też trzeba zaprojektować – od mechanizmu działania, efektu, który ma wywołać, po doświadczenia klientów związane z korzystaniem z tej usługi. My niedawno projektowaliśmy elementy kultury organizacyjnej w Tatrzańskim Parku Narodowym – pracowaliśmy m.in. nad tym, jak sprawić aby wartości Parku były widoczne w jego działaniach.
- Od czego zaczynam proces innowacji w swojej firmie? I jakie są kolejne kroki po tym pierwszym, podstawowym?
Tu dotykamy właśnie zagadnienia procesu projektowego i metody creativity thinking, zgodnie z którą pracę nad każdym nowym przedsięwzięciem zaczynamy od… zbudowania odpowiedniego zespołu. Odpowiedniego, czyli różnorodnego, składającego się z osób o uzupełniających się kompetencjach, stylach działania i myślenia. Do takiej diagnozy możemy wykorzystać m.in. bardzo przydatne narzędzie jakim jest analiza FRIS. Następnie, już z tym zespołem, analizujemy aktualne trendy społeczno – gospodarcze pod kątem wykorzystania ich w naszej branży. Dalej jest etap badań i poszukiwania insight’ów, na podstawie których przystępujemy do ideacji, czyli generowania jak największej liczby nowych pomysłów. Wybrane pomysły prototypujemy, testujemy, poprawiamy, znowu testujemy i na koniec wdrażamy.
- Jakie firmy, mam na myśli małe, duże przedsiębiorstwa, startupy, mogą najbardziej skorzystać na tego rodzaju innowacyjnym projektowaniu? Od czego takie firmy powinny zacząć?
Każda firma, niezależnie od tego na jakim etapie rozwoju się znajduje, powinna świadomie myśleć o projektowaniu. W Concordia Design pracujemy zarówno z małymi firmami, typu salon fryzjerski, jak i z dużymi korporacjami, takimi jak Volkswagen. Pracujemy z przedsiębiorstwami, firmami rodzinnymi i z instytucjami publicznymi. Wszędzie zaczynamy od zdefiniowania wyzwania projektowego – czyli określenia, co tak naprawdę chcemy osiągnąć, jaki efekt ma wywołać nasz produkt, usługa, czy zmiana w organizacji. Precyzyjne nazwanie tego wyzwania jest bardzo ważne dla późniejszego rezultatu pracy projektowej.
- Kogo i dlaczego nie powinno zabraknąć na Konferencji „You cannot not design”?
„You cannot not design” to wyzwanie kierowane do wszystkich osób związanych z biznesem i zarządzaniem instytucjami. Zapraszamy tych, którzy już projektują albo chcą dopiero nauczyć się projektowania – menadżerów odpowiedzialnych za szeroko rozumianą transformację biznesu, menadżerów produktów i projektów, HR, rozwoju, Customer Experience, sprzedaży, zapraszamy właścicieli firm i dyrektorów instytucji publicznych. Projektowanie dotyczy niemal wszystkich działów w organizacjach, a chęć stosowania tego procesu powinna wychodzić od liderów, którzy dzięki temu zyskają zmotywowane, zaangażowane zespoły pracowników, innowacyjne rozwiązania i w konsekwencji większy zysk dla swojej firmy.
Więcej informacji o konferencji znajdziesz tutaj.