„Potrzebuję programu, który pomoże mi zarządzać firmą” – to myśl, która pojawia się w głowie przedsiębiorcy, gdy biznes rozwija się w dobrą stronę, a zaczyna brakować czasu na ogarnięcie wszystkich tematów.
Oferta narzędzi na rynku jest coraz szersza. Samych narzędzi przeznaczonych dla marketerów jest ponad 5000.
W tym wpisie postaram się wyjaśnić najważniejsze skróty opisujące rodzaj narzędzia. Ich znajomość to podstawowa wiedza potrzebna w podjęciu świadomej decyzji, jaką technologię wybrać dla Twojego biznesu.
SaaS –  Software as a Service (oprogramowanie jako usługa) – aplikacja jest przechowywana na serwerach właściciela lub dostawcy usługi i jest udostępniana użytkownikom przez Internet, z wykorzystaniem przeglądarki. Niczego nie musisz instalować, zakładasz konto i korzystasz z aplikacji poprzez przeglądarkę. Wszystkie dane są przechowywane na zewnętrznych serwerach. Dzisiaj to najbardziej popularny i efektywny model korzystania z narzędzi informatycznych, w tę stronę podąża większość dostawców oprogramowania, a nawet gier komputerowych.
CRM – Customer Relationship Management – Zarządzanie Relacjami z Klientami – narzędzia, które pomagają w lepszym zarządzaniu relacjami z klientami i partnerami przedsiębiorstwa poprzez gromadzenie i przetwarzanie informacji na ich temat. CRM w wersji minimum to baza danych kontaktowych do osób i firm, z którymi się kontaktujemy, w wersji maksimum to miejsce, z którego możemy zaczerpnąć wszystkie potrzebne informacje na temat danego kontaktu, np. historia punktów styku: maili, spotkań i ustaleń ze spotkań, transakcji, sprzedanych produktów lub usług, zrealizowanych projektów, aktywności w social media itp. Wybór tych narzędzi jest ogromny, z polskich rozwiązań szczególną uwagę zwraca Livespace. (To NIE JEST artykuł sponsorowany 🙂 )
ERP – Enterprise Resource Planning – narzędzie wspomagające zarządzanie zasobami oraz procesami przedsiębiorstwa – np. magazynem, zapasami, łańcuchem dostaw, zaopatrzeniem, sprzedażą, kadrami. Z powodu wysokich kosztów wdrożenia i dużego stopnia skomplikowania ERP są przeznaczone dla większych przedsiębiorstw takich jak warsztaty i fabryki, gdzie wiedza o aktualnym stopniu obciążenia sprzętu i ludzi potrzebna jest do podejmowania bieżących decyzji biznesowych.
BI – Business Inteligence – narzędzia wspierające przekształcanie zgromadzonych danych (zarówno o klientach, jak i danych wewnętrznych o finansach, pracownikach itp.) w informację i wiedzę pomagające w podejmowaniu decyzji biznesowych. Narzędzia BI pozwalają na wielowymiarowe analizy i odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. To takie bardzo rozbudowane arkusze excela pozwalające na jeszcze szersze aalizy niż te, które znamy z tabeli przestawnych. Podobnie jak w przypadku ERP, duże koszty i stopień skomplikowania ograniczają możliwości wykorzystania tych narzędzi dla największych. BI potrzebują również dużych zasobów danych, by pokazać swoją „magię” i udowodnić wartość.
DMS – Document Management System – narzędzia wspierające zarządzanie obiegiem dokumentów w przedsiębiorstwie. Jeżeli w Twojej firmie tworzenie, edytowanie, akceptowanie dokumentów zajmuje za dużo czasu, warto zwrócić uwagę na ten segment rynku. Narzędzia wspierające obieg dokumentów pozwalają na automatyzację procesów np. poprzez generowanie dokumentów z szablonów lub automatyczne powiadamianie osób o zmianie ich statusu. DMS pozwala również w łatwiejszy, bardziej intuicyjny sposób archiwizacji dokumentów, np. poprzez tagowanie lub wskazywanie zakresów tematycznych. Niezwykle przydatne w zawodach, w których to właśnie szybkość obrotu dokumentów stanowi o przewadze konkurencyjnej, takich jak np. biura księgowe, kancelarie prawne i notarialne. Na rynku można znaleźć rozbudowane narzędzia przeznaczone dla dużych przedsiębiorców, jak i rozwiązania specjalistyczne, wspierające jeden obszar – np. tworzenie i generowanie umów. (np. Umownik)
BPMS – Business Process Mapping System – narzędzia umożliwiające opisanie, rozrysowanie i analizowanie przebiegu istniejących w przedsiębiorstwie procesów biznesowych. Pomocne w tworzeniu schematów wizualizujących, w jaki sposób zorganizowane są przedsiębiorstwa oraz w podnoszeniu efektywności przedsiębiorstwa poprzez usprawnianie przebiegu zachodzących procesów biznesowych. Pozwalają znaleźć i wyeliminować tzw. „wąskie gardła”. Narzędzia BPMS są dostępne w modelu SaaS przez przeglądarkę internetową i skorzystać może z nich każdy. Trzeba mieć jednak odpowiednią wiedzę o regułach mapowania procesów.
MA – narzędzia marketing automation, umożliwiające komunikację z klientami z wykorzystaniem różnych kanałów (e-mail, SMS, web push, mobile push itp.) prowadzoną w sposób automatyczny. Narzędzia MA przypisują ruch na stronie WWW do konkretnego użytkownika i analizując jego aktywności uruchamiają odpowiednie reguły odpowiedzialne za automatyczną wysyłkę np. maila z ofertą. Dzięki temu posiadają wbudowane moduły CRMowe oraz BI, gdyż zbierają wielką liczbę danych, którą dalej może wykorzystać nie tylko dział marketingu, ale i całe przedsiębiorstwo. Z polskich produkcji warto zwrócić uwagę na Sales Manago, iPresso lub e-CRM.
Szukasz właściwej technologii dla Twojego biznesu? Skomentuj ten wpis lub skontaktuj się ze mną.
Chętnie odpowiem na pytania lub zasugeruję rozwiązanie 🙂
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na newsletter.